KisTri téli bringás tippek

Bringázás a szobában, görgő fajták, és főbb jellemzői.
A hideg idő és a rövid nappalok miatt télen az egyik leghatékonyabb edzésmódszer a benti bringázás. 

Az angol nyelvű szaksajtó számos névvel illeti a különböző eszközöket (cycletrainer, indoor trainer, home trainer, static trainer, ergo trainer, turbo trainer), de nekünk az összes masina egyszerűen csak görgő marad. A piacon zavarba ejtően sok termék közül választhatsz, és nehéz eligazodni, melyik lehet számodra a legalkalmasabb. Ezt szeretném megkönnyíteni azzal, hogy leírom, mik a fő típusok, és azok jellemzői. Az itt felsoroltak közül mindegyiket a saját kerékpároddal tudod használni, ami ideális, hiszen nem kell átszoknod más beállításokra, nyeregtípusra.

A szabadonfutó 

A klasszikus változat, a görgők ősanyja és a pályakerékpárosok szent grálja. Igazi feketeöves bringásoknak való találmány, akik magabiztosan mozognak a nyeregben. Jó koordinációs készség, és folyamatos koncentráció kell hozzá, hiszen itt mindkét kerék mozgásban van. Kevésbé unalmas görgőzési forma, ugyanis a legkisebb bambaságot is kíméletlenül megbünteti. 

Nem urbánus legenda az a sztori a 90-es évek közepéről, amikor a kiváló magyar edző szorosan egymás mellé állított fel négy szabadonfutó görgőt. Egy szaunában. Majd felkérte atlétáit, hogy kezdjék meg az edzést, ami addig tartott, amíg valaki el nem esett, és vitte magával a többit. A jó hír az, hogy a KisTri Balatonman Teamnél ehhez hasonlót nem tervezünk.

Előnye: valóságos élmény, készségfejlesztő

Hátránya: instabil pozíció, nagy a bukás kockázata, nagyméretű eszköz, a bringád váltóján kívül nincs ellenállást módosító eszköz →kevesebb edzésmódszer alkalmazható rá.

Mágneses görgő

A belépő szint, kezdő bringásoknak ajánlom, akik nem görgőznek sokat a tél folyamán. Talán a legelterjedtebb változat, hiszen egyszerű és olcsó. A hátsó kereket fogatod be egy fix állványba, ahol egy mágneses ellenállású hengernek ütközve fut a kerék. Általában tartozik hozzá egy néhány fokozatú váltó, amivel az ellenállást tudod változtatni. 

Előnye: pénztárcabarát, biztonságos, kis helyen elfér

Hátránya: hangos, nem túl realisztikus bringás élmény, kiállásnál megcsúszó kerék, „eszi” a külsőt, emiatt speciális, vagy több régi/használt külső szükséges hozzá, szórakoztató funkció nem csatlakoztatható

Folyadékfékes görgő

Nagyon hasonlít az előző eszközhöz. A fő különbség, hogy itt az ellenállást mágnes helyett folyadék adja, ami miatt nagyon csendes. Egyszerűen kezelhető, megbízható, a legtöbb kerékpárosnak megfelel. Drágább változatoknál Smart funkció is elérhető.

Előnye: csendes, hallgathatsz zenét, vagy nézhetsz tévét közben, biztonságos, kis helyen elfér. 

Hátránya: kiállásnál megcsúszó kerék, ez is lenyírja a külsőidet, hacsak nem használsz speciális változatot, valamivel drágább a mágnesesnél

Közvetlen hajtású görgő

Itt nincs szükséged hátsó kerékre, mert az maga az eszköz. A kerékpárod hátsó villáját az eszközre, a láncot a rajta lévő hátsó sorra (kazetta) helyezed, és a bringád máris menetkész. A legtöbb változat Smart kompatibilis, azaz különböző szórakoztató eszközöket csatlakoztathatsz hozzá, ami egy teljesen új dimenziót nyit meg a téli bringázás eddig ismert, gyakran borzasztóan unalmas történelmében. Ki ne jönne lázba, ha otthon a nappaliban tévén kivetítve „megmászhatod” az Alpe d’Huezt akár együtt a bringás haverokkal?! Ha ezt egyszer kipróbálod, sose akarsz visszamászni más típusú görgőkre! Ehhez az élményhez azonban mélyebben a zsebedbe kell nyúlni.

Előnye: A legstabilabb verzió, nem csúszik meg a hátsó kerék (hiszen nincs), lehet rajta kiállós hegymenetet, vagy intenzív megindulásokat, sprinteket gyakorolni, extrém csendes, valóságos élményt ad, nincs szükség hátsó kerékre, vagyis nincs külső, amit koptatnál. Smart funkciók.

Hátránya: Alapból is drága, ne feledd, hogy a hátsó sort is meg kell venned hozzá!

A Zwift élmény

A Zwift egy világméretű „szobakerékpáros” játék, aminek te is részese lehetsz egy kompatibilis görgővel kapcsolódva a központi agyhoz. Otthon a tévéden kivetítve Avatarodat saját képedre formázhatod, és valós helyszínektől egészen a különleges fantáziavilágig mindenféle helyen bringázhatsz. Elképesztően kidolgozott játékról van szó, ahol különböző fittségi szintekhez mérten csatlakozhatsz csoportokhoz, pályákhoz, versenyekhez, vagy akár a barátaidhoz. Mindez valós emberekkel, valós időben zajlik, és az összes, mért értékedet is láthatod közben (pulzus, sebesség, pedálfordulat, watt…). A Zwift baromi szórakoztató, és erősen addiktív időtöltés.   

 
Tippek, kiegészítők a görgőzéshez

Történjen a benti edzésed magányosan a kis mágneses görgődön, vagy koncertet hallgatva a folyadékfékes verzión, esetleg csilivili közvetlen hajtású, Zwifttel megspékelt eszközön Janizva, van néhány hasznos tanács, amit érdemes megszívlelni: 

  • Izzadni fogsz, tehát jól jön egy régi szőnyeg, vagy matrac a bringa alá. Ügyelj rá, hogy ne csúszkáljon el a görgő alatt!
  • Izzadni fogsz, és pont rá a kormányra, stucnira, gumira, kerékre stb. Mindig legyen nálad törölköző, amit a kormányra téve megvédheted a bringádat izzadtságtól, korróziótól.
  • A legtöbb görgőnél a hátsó kerék meg van emelve. Emeld meg az elsőt is, hogy vízszintben legyen a bringa! Vannak speciális eszközök, amik nagyon stabilan tartják, de ha nem akarsz költeni, néhány könyv, vagy az Arany oldalak is megteszi támasztéknak.
  • Asztal a közelben. Többféle tárgyat is a kezed ügyében kell tartani. Plusz kulacs, vagy ha hosszabbat mész, akár energiaszelet is jó, ha kéznél van. Emellett telefon, vagy a tévé távkapcsoló is legyen elérhető távolságban.
  • Ventilátor. Kell egy finom hűtés edzés közben, de ne tekerd fel csumára, mert meg is fázhatsz. A leghatékonyabb, ha enyhén oldalt állítod fel, így nagyobb felületen hűt, mintha szemben lenne. Minél halkabb, annál jobb!