Alapvető anyagcsere-folyamatok

Az interneten böngészve rengeteg táplálkozással, sportolással és egészséges életmóddal kapcsolatos cikket, videót lehet találni. Mivel ezek között gyakran nem egyszerű eligazodni és sok ellentmondásos információval vannak tele, ezzel a cikksorozattal szeretnék az érdeklődőknek hiteles forrást biztosítani, és az alapoktól elkezdeni a sporttáplálkozással kapcsolatos írásaimat. Az első részben az anyagcsere-folyamatokkal, később a tápanyagokkal és különböző divatdiétákkal is foglalkozunk. Jó olvasást kívánok Mindenkinek!

Wachtler Petra dietetikus

Bővebben

Tápanyagok 1. rész A szénhidrátok

A szénhidrátok adják táplálkozásunk alapját, mivel könnyen hozzáférhető, jól hasznosítható, energiát adó tápanyagok. Nem csak energiatartalmuk miatt fontosak, hanem vázanyagok és tartaléktápanyagok is. Az egészséges ajánlások szerint az egész napi energiabevitel százalékos megoszlása a következő: a fehérjék 12 energiaszázalékot tesznek ki, a zsírok legfeljebb 30 energiaszázalékot, és a szénhidrátoknak jut a maradék 58 energiaszázalék. Ebből az energia megoszlásból is látszik, hogy a szénhidrátoknak fontos a szerepe mind az egészségesek, mind a sportolók táplálkozásban.

Bővebben

Tápanyagok 2. rész A fehérjék

A fehérjék elengedhetetlenek az élő szervezetek működéséhez, mert rendkívül sokféle szerepet töltenek be. Sportolóknál különösen fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje fogyasztás, ennek hiányában romlik a teljesítmény és leépül az izomzat. Mai cikkünkben fény derül néhány fehérjével kapcsolatos fogalomra, valamint a fehérje beviteli forrásokról is tájékozódhatunk. Nem sportolóknak az ajánlott napi fehérjemennyiség az energiabevitel 12 százaléka. 

Bővebben

Tápanyagok 3. rész - A zsírok

A fehérjéken és a szénhidrátokon kívül, a zsírok a harmadik nagy energiát adó tápanyagcsoport. A zsírokkal kapcsolatban szintén sok tévhitet vagy féligazságot lehet olvasni, vannak, akik emiatt bizonyos fajtákat teljesen kizárnak, vagy szélsőségesen túlzásba visznek. Mai cikkünkben néhány alapvető fogalom kerül tisztázásra, illetve különböző zsírbeviteli forrásokról is szó lesz. Nevezéktan szerint a szilárd halmazállapotúakra használhatjuk a „zsírok” kifejezést, míg a folyékony halmazállapotúakra az „olajok” szót, azonban jelen írásban az egyszerűség kedvéért a „zsírok” gyűjtőfogalmat fogjuk általánosan alkalmazni. Mint a korábban tárgyalt tápanyagoknál, a zsírok fogyasztásánál is a mértékletesség és a változatosság a legfőbb szempont. 

Bővebben