Alapvető anyagcsere-folyamatok

Az interneten böngészve rengeteg táplálkozással, sportolással és egészséges életmóddal kapcsolatos cikket, videót lehet találni. Mivel ezek között gyakran nem egyszerű eligazodni és sok ellentmondásos információval vannak tele, ezzel a cikksorozattal szeretnék az érdeklődőknek hiteles forrást biztosítani, és az alapoktól elkezdeni a sporttáplálkozással kapcsolatos írásaimat. Az első részben az anyagcsere-folyamatokkal, később a tápanyagokkal és különböző divatdiétákkal is foglalkozunk. Jó olvasást kívánok Mindenkinek!

Wachtler Petra dietetikus

Az életben maradáshoz energiára van szükségünk, amit legfőképpen fehérje, zsír és szénhidrát fogyasztásával tudjuk biztosítani. Az energiaszükségletet sok tényező befolyásolja, többek között: az életkor, nem, testtömeg, testmagasság és fizikai aktivitás. Fontos tisztázandó fogalom az alapanyagcsere, ami a szervezet alapvető életfunkcióihoz szükséges energiát jelenti, 12 óra éhezés után, nyugalomban, semleges hőmérsékleten mérve.

Az emberi szervezet felépítésében és energianyerési folyamataiban mindhárom makrotápanyag (fehérje, zsír és szénhidrát) fontos szerepet játszik. Az, hogy szervezetünk milyen arányban használja ezeket függ –többek között- a mozgás intenzitásától.  Az emberi szervezet nyugalomban, nagyrészt (több mint 50%-ban) zsírokból biztosítja a működéséhez szükséges energiát. Kisebb mértékben szénhidrátokból és az előbbiekhez képest elenyészően kis mértékben (2-5%-ban) használja az energia biztosításához a fehérjéket. Ahogy nő a mozgás intenzitás ezek az arányok folyamatosan változnak. Könnyű vagy közepes intenzitású mozgás során elkezd emelkedni a szénhidrát felhasználás aránya- míg, a zsíroké csökken, és a fehérjéké változatlan marad. Ez azért történik, mert a szénhidrátokból gyorsabban, kevesebb oxigén felhasználásával juthatunk energiához. Magas intenzitású, de rövid ideig végzett mozgás esetén szinte kizárólag szénhidrátokat hasznosít a szervezet. Magas intenzitású, hosszabb ideig végzett mozgás esetén a szénhidrátok körülbelül 70%-ban a zsírok 15%-ban biztosítják az energiát. Ebben az esetben a fehérjék bontása is növekedhet. 

Az, hogy az előbbiekben leírt arányok személyenként hogyan alakulnak, nagyban függ az edzettségi állapottól is. Az edzettebbek zsírhasznosító képessége nagyobb, tehát gyorsabban és több ideig képesek ebből a tápanyagcsoportból energiát nyerni. 

Mozgás során tehát, a legideálisabb energiaforrásaink a szénhidrátok, sajnos a szénhidrát raktárak viszonylag hamar kiürülnek. Ezzel szemben a zsírraktárak szinte kimeríthetetlenek.  

Ezekből az összefüggésekből is látszik, hogy mennyi tényező befolyásolja a sportteljesítményt. A kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra való törekvés azonban nagyban hozzájárul a sportteljesítmény növeléséhez.

Aki jobban szeretne elmélyülni a témában a felhasznált irodalomban szereplő könyveket ajánlom, mert érthető és hiteles források.

Felhasznált irodalom: 

  • Pavlik Gábor: Élettan- sportélettan Medicina Könyvkiadó
  • Dr. Radák Zsolt: Edzésélettan Krea-Fitt Kft.
  • Tihanyi András: Sportágspecifikus sporttáplálkozás Krea-Fitt Kft.